Sari la conținut

Au apărut primele titluri pentru Bookfest 2023 care va avea loc între 24-28 mai, la Romexpo (Pavilionul B2)

Salonul Internațional de Carte Bookfest se va desfășura anul acesta în perioada 24-28 mai 2023, fiind la cea de-a XVI-a ediție, iar Italia va fi invitatul de onoare. Evenimentul va avea loc la Complexul Expozițional Romexpo din București, în pavilionul B2, cu următorul program de vizitare: miercuri și joi între orele 10:00-20:00, vineri și sâmbătă între orele 10:00-21:00, iar duminică între orele 10:00-20:00.

Sunt curioasă cum va fi anul acesta, pentru că anul trecut am fost puțin copleșită de prețuri, varietatea de cărți bune, aglomerația și căldura din interior. Nu am reușit să iau nimic, doar mi-am clătit ochii. Dar mi-a plăcut enorm atmosfera, am intrat ca în rai, după o zi de muncă dificilă.

Așadar, primele noutăți literare interesante care au început să apară pentru Bookfest 2023 vin de la Editura Trei, Pandora M, Colecția Anansi Contemporan:

manuel vilas, bucurie, bookfest2023
FOTO Pandora M

„Fericirea este o noțiune care are legătură cu accepțiunea societății asupra succesului. Dar bucuria este întotdeauna privată, personală. Un om fără casă, care locuiește pe străzi, nu poate spune că e fericit. Dar poate fi bucuros. Fericirea reprezintă succesul în viață. Bucuria este un sentiment intim, primitiv, atavic. Este o relație cu viața de dinaintea civilizației. De aceea, pentru mine, bucuria este un mare mister. Eu caut să înțeleg această relație misterioasă. Din acest motiv, titlul noii mele cărți este Bucurie. Kafka spunea că bucuria este o obligație. Bucuria este revoluționară, fiindcă nu implică succesul. Iar asta e ceva miraculos. Oamenii care nu au avut succes profesional, economic, social pot fi bucuroși. Pentru că ei văd viața, își mișcă mâinile, văd lumina, se uită la copaci. Iar lucrul acesta este revoluționar.” Manuel Vilas[1]

Maggie O’Farell, Exist exist exist, bookfest2023
FOTO Pandora M

„Exist, exist, exist descrie șaptesprezece experiențe ultimative care i-au marcat viața lui Maggie O’Farrell: boala din copilărie care a țintuit-o la pat timp de un an, aproape fără speranța de a supraviețui; nevoia de evadare a adolescentei rebele într-o aventură care risca să ducă la o nenorocire; întâlnirea pe o cărare izolată cu un criminal și, mai impresionant decât orice altceva, lupta cotidiană de a-și proteja fiica de o boală care o expune nenumăratelor pericole ale vieții. Șaptesprezece întâlniri discrete cu un om la vârste diferite, în locuri diferite, definesc viața autoarei printr-o înlănțuire de instantanee tensionate, viscerale. Într-o proză care vibrează de emotivitate reținută, Maggie O’Farrell surprinde precaritatea fiecărui moment al vieții și dă strălucire frumuseții și misterelor ei.”[2]

bookfest2023, Gospodinov, Refugiul timpului
FOTO Pandora M

„Într-o clădire înconjurată de flori de nu-mă-uita, Gaustin, misteriosul personaj al romanului Refugiul timpului, deschide prima „clinică a trecutului”, un loc unde bolnavii de Alzheimer să-și aline suferința. Camerele acestei clinici neobișnuite reproduc detalii din trecut care le îngăduie pacienților să retrăiască momente preferate din tinerețe, să recupereze scene demult pierdute datorită unor clipe care, cândva, le-au marcat viața. Asistentul lui Gaustin, vocea care-i spune povestea, e însărcinat să găsească recuzita acestui refugiu: obiecte din trecut, mobilă din anii 1960, nasturi din 1940 sau parfumuri uitate. Treptat, aura acestui adăpost crește, el începe să fie căutat și de oameni sănătoși, care încearcă să uite de prezent și să se retragă în scene din propria istorie, ba chiar națiuni întregi se îndreaptă către iluzia unor vremuri mai bune îngropate în straturile memoriei.”[3]

Următoarele cărți încă nu au apărut pe site-ul Pandora M, dar am vrut să văd despre ce este vorba, doar ne facem temele pentru Bookfest 2023. Uite ce am aflat:

Annie Ernaux
The New Yorker

Temele pe care Annie Erneaux le explorează în Locul sunt legate de clasa socială, dinamica familiei și identitatea personală. Astfel, autoarea își transpune memoriile privind relația cu tatăl ei și educația de care a avut parte într-o familie de muncitori din mediul rural francez. Autoarea reflectă asupra sacrificiilor pe care tatăl ei le-a făcut pentru a-și întreține familia și asupra oportunităților limitate pe care le avea la dispoziție din cauza statutului său social. Prin introspecție și descrieri vii, Ernaux își examinează propriile aspirații și emoțiile contradictorii pe care le simte față de mediul în care trăiește. [4]

Prin același stil al introspecției, Annie Erneaux își aprofundează și mai mult tinerețea, abordând un subiect extrem de personal și intim în Evenimentul. Astfel, suntem introduși în experiența autoarei de a face un avort ilegal în Franța anilor 1960. Ea descrie natura clandestină a avortului, frica și secretul care îl înconjoară, precum și consecințele fizice și emoționale pe care le are asupra ei. Relatarea lui Ernaux, plină de curaj și onestitate, pune în discuție normele sociale și culturale și, în același timp, pune accent pe impactul emoțional și psihologic profund al unui eveniment crucial din viața ei.[5] Cred că subiectul este unul foarte interesant de observat și de discutat la noi, având în vedere situația avortului în România. Cine vrea, le poate citi în limba engleză (A Man’s Place, Happening) sau franceză (La place, L’événement).

Jaume Cabre
onet KULTURA

În colecția Anansi vom găsi și o traducere nouă pentru Vocile lui Pamano de Jaume Cabré. Plasată în Catalonia, Spania, cartea împletește mai multe fire narative pentru a explora teme legate de memorie, identitate și impactul de durată al evenimentelor istorice. Cabré folosește o structură narativă complexă, interconectând diverse personaje și intrigi. Romanul explorează viețile indivizilor afectați de evenimentele istorice, în special de regimul lui Franco, în timp ce jonglează cu teme precum dragostea, trădarea și sacrificiul.[6]

Judith Schalansky Photo credit - René Fietzek
Judith Schalansky, Photo credit: René Fietzek

Îmbinând elemente de ficțiune, istorie și reflecție personală, Judith Schalansky scrie Inventarul lucrurilor dispărute sub forma unei colecții de povestiri scurte și eseuri care explorează conceptul de pierdere și diferitele sale manifestări. Într-un stil kaleidoscopic, avem de-a face cu o gamă variată de narațiuni, fiecare centrată în jurul unui obiect sau artefact diferit care reprezintă o pierdere sau o dispariție. Astfel, obiectele devin niște laitmotive bine plasate pentru a aprofunda teme mai largi, cum ar fi limbile uitate, speciile dispărute, civilizațiile pierdute și traumele personale. Mi se pare o carte foarte interesantă pentru că ne face să ne gândim la natura trecătoare a existenței și la trecerea inevitabilă a timpului. Abia aștept să apară. Între timp, o puteți citi în engleză, An Inventory of Losses. De asemenea, găsiți un fragment în limba română la Scena9.

TANK Magazine

Angajații de Olga Ravn este cea care mă interesează cel mai mult. Autoarea abordează teme legate de identitate, alienare și granițele dintre oameni și tehnologie. Plasată într-o societate futuristă, cartea explorează viețile unui echipaj de angajați umani la bordul unei nave spațiale. Povestea se desfășoară printr-o serie de narațiuni fragmentate, perspective schimbătoare și dialoguri, iar autoarea examinează complexitatea existenței umane și implicațiile fuzionării capacităților umane cu cele ale tehnologiei. Angajații se luptă cu întrebări legate de individualitate, emoție și scop într-o lume în care tehnologia estompează granițele dintre inteligența umană și cea artificială.[7] Până apare, o puteți găsi în engleză, The Employees: A workplace novel of the 22nd century.

Salonul Internațional de Carte Bookfest 2023 este organizat de Asociaţia Editorilor din România, sub egida Federației Editorilor din România și cu sprijinul Ambasadei Italiei din București, al Agenției Italiene pentru Comerț Exterior și al Institutului Italian de Cultură.[8]

Proiectul este co-finanțat de Ministerul Culturii, partenerul principal este Dedeman, iar partenerii media sunt: Europa FM, Observator Cultural, Presshub, Răsfoiala, Timpul, Știri pentru copii.

Note de subsol

Note de subsol
~1Pandora M, Manuel Vilas, Bucurie: https://pandoram.ro/carte/manuel-vilas-bucurie/2929/
~2Pandora M, Maggie O’Farell, Exist, exist, exist: https://pandoram.ro/carte/maggie-o-farell-exist-exist-exist/2894/
~3Pandora M, Gheorghi Gospodinov, Refugiul timpului: https://pandoram.ro/carte/gheorghi-gospodinov-refugiul-timpului/2931/
~4Annie Erneaux, La Place, https://sites.middlebury.edu/fren0205cs14/files/2013/09/ERNAUX-La-Place-Intro-Appendice.pdf
~5Day, Loraine, „The Dynamics of Shame, Pride and Writing in Annie Ernaux’s L’événement”, Dalhousie French Studies, Vol. 61 (Winter 2002), pp. 75-91, https://www.jstor.org/stable/40837419
~6Kathleen M. Glenn, „Reclaiming the Past: Les veus del Pamano and Pa negre”, Journal of Catalan Studies 2008, http://anglo-catalan.org/oldjocs/11/Articles%20&%20Reviews/Versio%20pdf/04%20Glenn.pdf
~7Lauren Nelson, The Inhumanity of Work: On Olga Ravn’s “The Employees”, LARB, https://lareviewofbooks.org/article/the-inhumanity-of-work-on-olga-ravns-the-employees/
~8Bookfest București 2023, https://bookfest.ro/bookfest-bucuresti-2023/

Lasă un răspuns

I